Foto gemaakt door Renzo Candido

Foto gemaakt door Renzo Candido
Deze pagina is niet meer in gebruik, voor alle informatie kunt u kijken op mijn site!

maandag 21 februari 2011

Maandag 21 februari

Wat een veel bewogen dag vandaag!

Allereerst het leuke nieuws dat ik morgen wordt geinterviewd door het Leidsch Dagblad! En vanavond de workshop 'Cultuur als Methode' wat tot flinke discussie leid tussen de verschillende deelnemers! Het onderzoek is aangevraagd door Fonds 1818 en bekijkt de ontwikkeling bij twee Leidse projecten: Cultuurfonds Leiden en Wijken voor Kunst en twee projecten als controlegroep in Delft. Het onderzoek richt zich op de vraag of een bijdrage aan projecten op een langere basis tot meer meetbaar succes leid dan kleine bijdrage op projectbasis? En hoe meet je dat...?

Ik ben erg blij dat ik voor deze workshop werd uitgenodigd om te praten als voorzitter van Kunstcollectief de Mors, als beeldend kunstenaar en als wijkbewoner. Het moeilijke is wel dat je ook daadwerkelijk met drie petten op zo´n  gesprek weer geeft...

Ik heb nu in ieder geval een betere kijk op andere lopende projecten in Leiden en vooral ook: Hoe kunnen we er gezamelijk voor zorgen dat we met z´n alle in bijvoorbeeld 2014 een of nog meer, kunstzinnig en cultureel leefklimaat is op wijkniveau? Maar ook wat is belangrijker? De hoeveelheid deelnemers per project of de kwaliteit van het gemaakte werk? Of anders bezien: Is Community Art voor iedere kunstenaar een verrijking of een verarming van het kunstzinnig klimaat? Hoe kan je als kunstenaar binnen sociale cohesie projecten, goede begeleiding en een werkelijk kunstwerk afleveren of doe je daarin consessies? Een hoop vraagstukken waar ik zelf ook nog mee worstel. Het is fijn te weten dat ik hierin niet de enige ben. Er werd zelfs geopperd.... Is kunst een glijmiddel aan het worden voor allerhande problemen? Bied kunst dan een laatste redmiddel of is het een startpunt op kunstbeleving te implementeren in het allerdaagse wijkleven? Of blijft kunst, wat je ook wil en verwacht een elitaire uiting???

Ik sluit deze overpijnzing vandaag af met wat insprireerde foto´s van Urban Knitting projecten van over de hele wereld! Je kunt je als groep of individu nog steeds aanmelden op simone@morslevend.nl  Ook voor het opvragen van de beschrijving van het totaalproject, stuur een mailtje en ik stuur het je zo spoedig mogelijk op!




Tot morgen!

Geen opmerkingen: